Tegelactie ’Hier begint de zee’

Afval op straat. Iedereen maakt zich wel eens schuldig aan het per ongeluk laten vallen van een papiertje of iets van plastic. Het valt op straat en blijft dan soms liggen. Na een regenbui spoelt dat afval via een straatkolk weg. Opgeruimd zou je zeggen. Maar dat regenwater met het afval komt uit in open water, bijvoorbeeld een sloot, rivier of kanaal. En dan uiteindelijk in de zee.
Vooral plastic afval is daarbij een groot probleem, omdat plastic nooit volledig afbreekt en daardoor een permanente bedreiging is voor ons milieu.

Ook vanuit Pijnacker, Nootdorp of Delfgauw gaat dat afval op de straat naar zee. De zee begint dus eigenlijk hier, heel dichtbij.

Het is dus superbelangrijk om afval, hoe klein het ook is, niet op straat te gooien, maar in een prullenbak. Dan wordt de zee en daarmee ons milieu schoner en minder aangetast.

Actie Rotary Club Pijnacker-Nootdorp

Rotary Club Pijnacker-Nootdorp opgericht in 1974, precies 50 jaar geleden. Op de jubileumdag, 14 februari 2024, bracht de Rotary deze vervuiling naar zee onder de aandacht bij de ingang van het gemeentekantoor aan het Oranjeplein. Hier onthulden burgemeester Björn Lugthart en Rotaryvoorzitter Ferdi Hakvoort samen de eerste stoeptegel met de tekst “Hier begint de zee. Niets ingooien aub.” De gemeente Pijnacker-Nootdorp omarmde dit initiatief van de Rotaryclub van harte en samen gaan ze deze boodschap onder de aandacht brengen op diverse plekken in de gemeente.

Dit is de eerste tegel, waarvan er meer komen te liggen in Pijnacker, Nootdorp en Delfgauw: steeds op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals winkelcentra en sportterreinen. Iedereen die daar loopt, wordt dan bewust gemaakt dat vervuiling via zo’n straatkolk in het milieu terechtkomt.

U kunt het initiatief ondersteunen door sponsor van een “Hier begint de zee”-tegel te worden. De bijdrage voor één tegel bedraagt slechts € 50,--.
Van elke sponsorbijdrage wordt een straattegel met de tekst ‘Hier begint de zee, niets ingooien aub.’ bij een straatkolk geplaatst.
De tegels worden in eerste instantie vooral geplaatst in de buurt van scholen, waardoor de jeugd dan op vroege leeftijd zich meer bewust wordt van het gevolg van het weggooien van afval. Maar ook ouders, die kinderen naar school wegbrengen en weer ophalen, worden zo aan deze vervuiling herinnerd.

In een later stadium gaat de Rotaryclub tegels plaatsen in gebieden met veel winkels en bij sportparken.

Deelname als sponsor

Sponsor wordt u voor € 50,- per tegel. De Rotary Club Pijnacker-Nootdorp plaatst die tegel in overleg met de gemeente; de gemeente brengt de tegel aan in de straat.

Deelname kan door het deelnameformulier in te vullen; klik hier om het formulier te openen.

Als u meteen wilt bijdragen, klik dan hier.

In het lokale nieuws en op de sociale media zal aandacht worden besteed als “Hier begint de zee”-tegels zijn geplaatst. Of …. U komt ze zelf al op straat tegen!

Draagt u een tegel bij? Meer mag natuurlijk ook!